mina/guccis träns + bett & lite bettfakta!

dressyrtränset, vanligt tredelat sweet iron (?) tjock nosgrimma från stenmarks, pannband från lippo & tyglar från börjes, fast ska kanske köpa nya för det är guldiga spännen & dom är lite för långa.


hopptränset, från lyckås, tyglar från Dyon! tredelat vanligt bett. remontnosgrimma, vita sömmar. ska ev. köpa ett fint pannband!


novabettet har jag på ett träns med remontnosgrimma med fårludd, tränset & tyglar från ullared, bett & nosgrimma från börjes. märkesnörd. haha. riktigt fult träns, alla möjliga färger på spännen osv.


rakt muffbett har jag på mitt rosa träns från Lippo! använder det som variation för tänderna & lanernas skull! hon funkar jättebra på det! ska köpa ett pannband/byta pannband för nu har hon ett vanligt svart som inte hör till och det ser konstigt ut.


hackamoret från the horse sitter på ett träns från Hööks, & tyglar från stenmarks, pannbandet har jag flätat själv! rider väldigt sällan henne med hackamore då hon blir stark & inte lyssnar + att hon kan bryta näsbenet om hon kliver på tygeln ifall jag tex. ramlar av.



Det är jätteviktigt för tänderna & lanerna att man erbjuder minst 3 alternativ bett, och gärna ska ett av dom vara bettlöst! bett som är bra att variera mellan är tredelat, rakt & ett mjukt bett (tex. nova eller rakt gummi). två och tredelade bett skadar tänderna mest, och för långa bett skadar allra mest. Och jag tycker inte man ska rida med skarpa bett (tex pelham) utan träna sig & sin häst så man får bra kontroll. eller jag tycker det är bra för säkerheten att ha starkt bett vid uteritt eftersom vissa hästar vill sticka hemmåt. och i hoppning blir ju många starka så där tycker jag också att det är okej. men absolut inte vid dressyr. man får lära sig att rida med skänklarna & sätet istället! och få hästen uppmärksam.

Kommentarer
Postat av: Jonaserica

i love this site keep it up is nice and good keep it up is nivce and good

2011-06-16 @ 07:41:05
URL: http://jonaserica.blogstie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0