Straffa hästen när det går dåligt...

... är inte okej! Det finns många som straffar hästen när det går dåligt på dagens ridpass eller när det inte går som man inte har tänkt sig och det är dålig stil och oproffsigt utav en ryttare. Man kan lösa problem på andra sätt utan att använda våld etc. När det inte går som man vill eller har tänkt sig så borde man först tänka om och tänka på vad man själv gör för fel. Det hjälper inte att skrika och vara dum mot hästen, det bygger bara upp en ostadig relation och hästen har inget förtroende för sin ryttare. Jag blir så arg på att vissa ryttare kan vara så oproffsiga och egoistiska som bara tänker på sig själva och inte hästen. Såfort man själv inte är nöjd, ska hästen få straff för det? Det är kanske man själv som är en mindre duktig ryttare.

Visst kan man bli riktigt sur när det går dåligt när man kanske har planerat igenom hela ridpasset och man har förväntningar på att det ska gå bra, men det är inte hästens fel. Den har också bra och dåliga dagar, som vi människor. Hästen är inte exakt på samma humör och form varje dag, utan den har också sina dagar. Jag blir oftast jätte sur när det går dåligt, men låter det inte gå ut över hästen. Hästen får fortfarande klapp och beröm iallafall efter ridpasset.

Så jag säger som Cornelia. Där kunskapen tar slut, tar våldet vid!


Flippan är som min bästavän, hon betyder så himla mycket för mig!♥


Kommentarer
Postat av: Frida

Vart står Flippan? (:

2011-03-08 @ 15:53:39
Postat av: kaleria

Bra skrivet de finns så monga anndra sät en arr slå hästen. Visst man kan rytta till men inte mer tycker jag. Finns anndra sätt.

Men arr skrika är inte skäskilt bra heller

2011-03-09 @ 12:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0