Detaljerat inlägg!



Idag red jag i ridhuset som sagt. Jag började med att skritta fram på långa tyglar i ca. 10 minuter. När jag red på långa tyglar så tränade jag lite på att göra halt med bara sitsen, vilket gick super bra och sedan när jag skulle fram i skritt igen så gjorde jag så liten hjälp som möjligt. Hon lyssnade jätte bra på det också!

Sedan kortade jag tyglarna och skrittade på kort tygel i ca. 10 minuter här också. Jobbade henne i låg och rund form. Böjde henne i båda sidorna så att hon sträckte ut sina yttersidor. Jobbade mycket på 10 m volter, öppnor och serpentiner. I vänstervarv lutar hon sig innåt så jag satt över mer på höger så att hon behövde balansera upp sig och drev med vänsterskänkeln och det gick jätte bra! Flippan har en tendens till att när man ska fortsätta på 4-kants spåret så börjar hon svänga in på en volt så att man måste svänga ut på spåret igen, alltså drar hon sig innåt. Så jag tränade rätt mycket att rida på långsidorna och även på kvartslinjerna.

Efter jag skrittat på kort tygel ett tag så travade jag fram henne i samma låga form och det gick bra. Hon var frammåt med inte sådär hyperpigg som hon kan vara ibland. Var lite seg, för att vara Flippan! Jag jobbade även i traven på volter, öppnor och övergång från skritt till trav och från trav till skritt och la även in halter.

Galopperade i båda varven. Kortade och längde galoppen på volter samt gjorde volterna större och mindre beroende på galoppen. Jobbade på att få ett friskt tempo utan att det blev spring och även att få henne lägre i galoppen då hon gärna höjer formen i galoppen.

Sedan tog jag en skrittpaus i 5-7 minuter. Hon var lugn och hoppade inte till osv.

Sedan resten av passet jobbade jag upp henne lite i formen. Hon bet sig tag ibland men det blev bättre hela tiden! Jobbade henne på rakt spår och red öppnor och skänkelvikningar. Hade ju tänkt att rida programdelar men vi var runt 9 st i ridhuset så vi var rätt många! Flippan brukar bli spänd med så många men hon brydde sig inte ett minsta idag! Iallafall, jag gjorde mycket övergångar och tillslut blev hon riktigt fin! Jag kunde böja och ställa till vilket håll jag ville utan att hon spände till sig. Hon var super mjuk! Sedan i slutet så gjorde jag slutor i trav och det gick verkligen så himla bra! Jag har aldrig lyckats göra så bra slutor! Sedan travade jag av henne för jag ville att det skulle sluta bra! Hon blev lite spänd då jag längde tyglarna men blev mycket bättre och hon blev jätte rund och låg och frustade, så hon slappnade verkligen av!
Skrittade av i 10 minuter sen. Red i drygt 50 minuter! Kändes mycket längre!

Som ni säkert märkt så är jag jätte nöjd med dagens ridpass och jag är så glad att det gick så super bra!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0